Statut
Version: English (PDF)
Statut
Międzynarodowej Federacji Przyjaciół Dzieci
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Międzynarodowa Federacja Przyjaciół Dzieci, zwana dalej "Federacją" jest apolitycznym związkiem stowarzyszeń zrzeszającym osoby prawne działające w kraju i poza jego granicami.
2. Członkami Federacji może być osoba prawna działające na rzecz i dla dobra dzieci i ich rodzin, które:
- posiada wymagane w kraju macierzystym dokumenty legalizacyjne,
- zgłosi akces członkostwa i przyjmie warunki określone niniejszym statutem,
- opłaca regularnie składki członkowskie,
- uczestniczy czynnie w pracach Federacji.
3. Federacja działa nie dla zysku; dąży do rozwijania i promowania inicjatyw i postaw osób prawnych i fizycznych oraz innych podmiotów, spójnych z celami i zadaniami Federacji.
§ 2
1. Osoby (prawne i fizyczne) wyróżniające się szczególną aktywnością w realizacji celów i zadań Federacji wyróżnia się godnością "ambasadora ......" oraz medalem ..............
2. Regulaminy wyróżnień zatwierdza Rada Federacji.
§ 3
Federacja posiada osobowość prawną.
§ 4
1. Terenem działania Federacji jest obszar działalności statutowej jej członków.
2. Federacja prowadzi działalność międzynarodową pod warunkiem, że nie narusza ona zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których jej członkowie są stronami.
3. Federacja reprezentuje stowarzyszenia członkowskie, występuje w ich imieniu za ich zgodą i w określonym przez nie zakresie.
§ 5
Federacja posiada własne logo, którym jest znak towarowy (w trakcie rejestracji). Logo przedstawia dużą i małą dłoń na tęczy. Całość umieszczona jest w prostokącie na granatowym tle.
§ 6
Siedzibą władz Federacji jest miasto stołeczne Warszawa. Federacja posiada biura w krajach stowarzyszeń członkowskich.
§ 7
1. Federacja może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach przewidzianych prawem.
2. Dochód z działalności, o której mowa w ust 1 przeznacza się wyłącznie na realizację celów statutowych.
Rozdział II
Cele, zadania i środki działania
§ 8
Celem Federacji jest:
1. Integracja i koordynacja wspólnych działań członków Federacji.
2. Inicjowanie międzynarodowego ruchu społecznego na rzecz równości szans wszystkich dzieci, w szczególności w zakresie dostępności do: opieki i wychowania w rodzinie, nauki, opieki zdrowotnej i wypoczynku, ochrony prawnej i instytucjonalnej dziecka i rodziny; dóbr kultury i zdobyczy techniki; ochrony przed skutkami przemocy i patologii społecznej.
3. Propagowanie idei pokoju, ochrony dzieci przed skutkami działań wojennych, rozłąki z rodzicami i innymi formami sieroctwa;
4. Upowszechnianie zasad wychowania respektującego:
- sprawiedliwe i równe traktowanie oraz poszanowanie podmiotowości i godności dziecka,
- tolerancję i szacunek dla drugiego człowieka niezależnie od jego pochodzenia i światopoglądu,
- gotowość do pomocy i działania na rzecz pokrzywdzonych,
- dbałości o rozwój i poszanowanie własnej osoby,
- uwrażliwianie na piękno, upowszechnianie zdrowego stylu życia, sportu, kulturalnej rozrywki, wiedzy i zachowań proekologicznych.
§ 9
Cele statutowe Federacja realizuje poprzez:
1) współpracę z organami władzy, administracją publiczną, instytucjami i organizacjami pozarządowymi, organami i władzami organizacji międzynarodowych działających na rzecz dzieci i ich rodzin;
2) organizację współpracy członków Federacji, wymianę doświadczeń i upowszechnianie wspólnie wypracowanych standardów opieki, wychowania i ochrony praw dziecka i rodziny;
3) wyrażanie opinii, stanowisk wobec problemów społecznych i rozwiązań mieszczących się w zakresie działania Federacji;
4) zapewnianie wzajemnego wsparcia merytorycznego i organizacyjnego w realizacji celów statutowych organizacji członkowskich;
§ 10
W ramach działalności statutowej Federacja:
1) koordynuje działalność organizacji członkowskich,
2) wypracowuje i realizuje międzynarodowe programy partnerskie, kampanie i akcje społeczne w sprawach dzieci,
3) organizuje dla swoich członków wymianę doświadczeń, praktyki i wyjazdy studyjne oraz wymianę młodzieży pomiędzy stowarzyszeniami członkowskimi,
4) prowadzi badania, sondaże dotyczące sytuacji dzieci w różnych krajach i upowszechnia ich wyniki,
5) organizuje międzynarodowe spotkania, grupy robocze w sprawach dzieci;
6) podejmuje na arenie międzynarodowej interwencje, organizuje, w miarę możliwości, pomoc w sytuacjach kryzysowych zagrażających dobru dziecka, (jak katastrofy, klęski żywiołowe, wojny),
7) inspiruje i uczestniczy w międzynarodowej działalności charytatywnej,
a ponadto Federacja może:
1) organizować zbiórki pieniędzy, darów rzeczowych niezbędnych do realizacji celów statutowych
2) wydawać publikacje upowszechniające dorobek, przykłady dobrej praktyki i metodykę wypracowaną w ramach prac Federacji,
3) prowadzić placówki szkoleniowe, opiekuńcze, wypoczynkowe, lecznicze i rehabilitacyjne i inne realizujące cele statutowe Federacji,
Rozdział III
Członkowie Federacji - ich prawa i obowiązki
§ 11
1. Członkiem Federacji mogą być osoba prawna spełniająca warunki, o których mowa w § 1, ust 2 reprezentowane przez stałych przedstawicieli.
2. Reprezentanci stowarzyszeń uzyskują mandat członka reprezentanta na jedną kadencję.
§ 12
Członkostwo nabywa się przez przyjęcie w drodze uchwały Zarządu, podjętej w głosowaniu jawnym. Każdemu członkowi założycielowi, przysługuje wobec uchwały Zarządu Federacji prawo weta. Weto może być odrzucone większością 2/3 głosów przez Walne Zgromadzenie.
§ 13
1. Członkowie Federacji dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) wspierających,
c) honorowych.
2. Członkiem wspierającym może być osoba lub prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która zadeklaruje na rzecz Federacji pomoc merytoryczną, finansową, materialną
3. Członkiem honorowym może zostać każda osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która położyła szczególne zasługi dla rozwoju Federacji oraz celów przez nią realizowanych.
4. Członkostwo honorowe Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu w liczbie, co najmniej 25 % członków.
5. Członkowie wspierający przyjmowani są przez Zarząd Federacji na podstawie złożonej deklaracji, większością 2/3 głosów.
6. Przedstawiciel członka wspierającego i członka honorowego ma prawo uczestniczenia w pracach Federacji, a także z głosem doradczym w Walnym Zgromadzeniu.
§ 14
Do praw członków zwyczajnych należą:
1. czynne i bierne prawo wyborcze,
2. uczestniczenie w pracach Federacji,
3. składanie wniosków we wszystkich sprawach dotyczących celów i funkcjonowania Federacji,
4. korzystanie z lokali Federacji,
5. korzystanie w swej działalności z rekomendacji, gwarancji i opieki Federacji,
6. korzystanie z urządzeń technicznych, poradnictwa i szkoleń, które Federacja stawia do dyspozycji członków,
7. korzystanie z wszelkich innych możliwości, jakie stwarza Federacja.
§ 15
Członkowie Federacji obowiązani są:
1) swoją postawą i działaniami przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia Federacji np. w środowisku mediów,
2) dbać o dobre imię Federacji oraz popularyzować jej cele statutowe,
3) zabiegać o poprawę opinii społecznej i wizerunku organizacji pozarządowych,
4) popierać i czynnie realizować cele statutowe Federacji,
5) przestrzegać powszechnie obowiązujących przepisów prawa i postanowień statutu, uchwał, obowiązującego regulaminu oraz zasad etycznych i dobrych obyczajów,
6) regularnie opłacać składki.
§ 16
1. Ustanie członkostwa Federacji następuje w razie:
1) pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu Federacji,
2) wykluczenia prawomocna uchwałą Zarządu Federacji z powodu prowadzenia działalności sprzecznej ze statutem oraz uchwałami Federacji,
3) nieusprawiedliwionego zaniechania udziału w pracach Federacji,
4) likwidacji osoby prawnej będącej członkiem Federacji,
2. W przypadku, o którym mowa w ust 1 pkt. 2 i 3 Zarząd Federacji powiadamia członka o powodach wykluczenia bądź skreślenia oraz terminie i miejscu posiedzenia, co najmniej na 7 dni przed terminem. Przed podjęciem uchwały Zarząd Federacji ma obowiązek wysłuchać członka, chyba, że prawidłowo powiadomiony członek nie stawi się na posiedzenie.
3. Mandat członka reprezentanta wygasa z chwilą:
1) złożenia pisemnego oświadczenia o rezygnacji,
2) odwołanie członka reprezentanta przez jego organy stowarzyszenia lub innego podmiotu prawnego
3) ukaranie przez Sąd Koleżeński
4) upływu kadencji
5) utraty członkostwa w Federacji
6) śmierci członka
4. Od uchwały zarządu Federacji o wykluczeniu lub skreśleniu, członkowi przysługuje odwołanie do Walnego zgromadzenia złożone na piśmie za pośrednictwem zarządu, na co najmniej 21 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia. Uchwała Walnego Zgromadzenia w sprawie wykluczenia z Federacji jest ostateczna
Rozdział IV
Władze Federacji
§ 17
Władzami Federacji są:
- Walne Zgromadzenie,
- Zarząd Federacji,
- Komisja Rewizyjna,
§ 18
- Kadencja wszystkich władz wybieralnych Federacji trwa 3 lata.
- Głosowanie ma charakter jawny lub tajny.
- Na wniosek 1/3 uprawnionych do glosowania, glosowanie odbywa się w sposób tajny.
- Uchwały wszystkich władz zapadają zwykłą większością głosów obecnych i uprawnionych do głosowania członków.
- Uchwały zapadają przy udziale minimum 50% uprawnionych do głosowania członków.
- W przypadku równej liczby głosów decyduje glos przewodniczącego obrad.
- W przypadku zmniejszenia się składu Zarządu, Komisji Rewizyjnej w czasie trwania ich kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. Kadencja upływa wraz kadencją pozostałych członków tego organu.
- Wprowadzenie nowych członków władz w miejsce ustępujących w toku kadencji członków władz, nie powinno przekroczyć 1/3 składu osób pochodzących z wyboru.
Walne zgromadzenie
§ 19
- Walne zgromadzenie jest najwyższą władzą Federacji, rozstrzygającą ostatecznie o wszystkich sprawach należących do zakresu działania federacji i związanych z realizacją jego celów.
- W Walnym Zgromadzeniu uczestniczą wszyscy członkowie Federacji reprezentowani przez stałych przedstawicieli.
§ 20
- Walne zgromadzenie winno odbywać się dwa razy w roku.
- O terminie i miejscu Zgromadzenia, Zarząd Federacji zawiadamia członków na 14 dni przed Zgromadzeniem.
§ 21
Nadzwyczajne Zgromadzenie może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach z własnej inicjatywy Zarządu Federacji na żądanie Komisji Rewizyjnej bądź 50% ogółu członków. Nadzwyczajne Zgromadzenie jest zwoływane przez Zarząd w terminie 2 miesięcy od daty zgłoszenia.
§ 22
Nadzwyczajne Zgromadzenie obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 23
Do kompetencji Walnego Zgromadzenie należy:
- uchwalenie programu działalności Federacji,
- rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i ich zatwierdzanie,
- wybór i odwołanie władz, w tym prezesa Federacji,
- rozpatrywanie wniosków składanych przez członków i władze Federacji
- udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu m.in. w sprawach członkowskich,
- podejmowanie uchwały o przeznaczeniu majątku Federacji w przypadku rozwiązania Federacji,
- zatwierdzenie regulaminów pracy Zarządu, Komisji Rewizyjnej
- nadanie członkostwa honorowego,
- określanie wysokości składek członkowskich,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie budżetu na każdy rok,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej ,
- rozpatrywanie skarg członków na działalność Zarządu, podejmowanie uchwał o przystąpieniu osób prawnych do Federacji. Podejmowanie uchwał o przystąpieniu Federacji do organizacji międzynarodowych,
- w sprawach, w których statut nie określa właściwości władz stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy do Walnego Zgromadzenia
Zarząd Federacji
§ 24
W skład Zarządu Federacji wchodzi prezes i dwóch wiceprezesów.
§ 25
Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą pracą Federacji,
- reprezentowanie Federacji wobec wszelkich podmiotów zewnętrznych,
- wyznaczanie kierunków rozwoju Federacji i obszarów wspólnych działań
- zarządzanie majątkiem Federacji,
- opracowanie planów działalności i budżetu Federacji oraz przekładnie ich do zatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie,
- prowadzenie listy członków Federacji,
- wykonywanie wszelkich innych czynności niezbędnych dla funkcjonowania Federacji wynikających z postanowień niniejszego statutu i przepisów obowiązującego prawa,
- zatrudnianie pracowników niezbędnych do realizacji celów Federacji. Zarząd w bieżącej działalności kieruje się postanowieniami Regulaminu pracy Zarządu uchwalonego przez Walne Zgromadzenie.
§ 26
Posiedzenia Zarządu są zwoływane przez prezesa, co najmniej dwa razy w roku. Tryb i sposób działania Zarządu określa regulamin opracowany przez Zarząd i zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie.
§ 27
1. 1.Do reprezentacji Federacji i zaciągania w jej imieniu zobowiązań upoważnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
2. 2.Dla dokonania zakupu środka trwałego o wartości przekraczającej 20% wartości wydatków ujętych w budżecie rocznym Federacji, wymagana jest odrębna uchwała Walnego Zgromadzenia, przyjęta zwykłą większością głosów niezależnie od faktu uchwalenia przez Walne Zgromadzenie rocznego budżetu.
§ 28
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 50% członków Zarządu. W przypadku równej liczby głosów o przyjęciu bądź odrzuceniu uchwały decyduje głos Przewodniczącego Zarządu.
Komisja Rewizyjna
§ 29
1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi od trzech do pięciu członków. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i do jednego do trzech członków.
2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola bieżącej pracy Federacji,
- składnie na Walnym Zgromadzeniu wniosków w przedmiocie absolutorium dla Zarządu Federacji,
- wnioskowanie o zwołaniu Walnego Zgromadzenia przez Zarząd Federacji,
- dokonywanie wyboru podmiotu mającego zbadać sprawozdanie finansowe Federacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
- W bieżącej pracy Komisji Rewizyjnej kieruje się postanowieniami Regulaminu Komisji Rewizyjnej, uchwalonego przez walne Zgromadzenie.
§ 30
Federacja dla realizacji celów statutowych może zatrudniać pracowników.
Rozdział V
Finansowanie i majątek Federacji
§ 31
Majątek Federacji powstaje z następujących źródeł:
- składek członkowskich,
- wpłat członków wspierających,
- dotacji, subwencji, zapisów i darowizn oraz spadków,
- działalności gospodarczej,
- umów sponsorskich,
- odsetek bankowych,
- fundacji celowych,
- ze zbiórek i imprez publicznych.
§ 32
Majątek Federacji stanowią środki finansowe, ruchomości i nieruchomości nabyte przez Federację.
§ 33
Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku.
Nowi członkowie wpłacają składki w ciągu dwóch tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka.
§ 34
Zarząd może tworzyć fundusze celowe w ramach posiadanych środków finansowych.
§ 35
Federacja może prowadzić działalność gospodarczą, w szczególności w następującym zakresie: doradztwa w sprawach prowadzenie działalności opiekuńczo- wychowawczej, reklamy, działalności prawniczej, pozaszkolnych form kształcenia, wydawania książek, wydawania czasopism i periodyków, pozostała działalność rekreacyjna.
§ 36
O rozpoczęciu działalności gospodarczej decyduje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu, podejmując tą decyzję w formie uchwały, zwykłą większością głosów.
Dla celów kierowania działalnością gospodarczą Federacji, Zarząd ma prawo zatrudniać pracowników, w tym Dyrektora Działalności Gospodarczej Federacji, który spełnia funkcję kierownika jednostki gospodarczej i odpowiada za działalność gospodarczą wobec Zarządu.
§ 37
Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych Federacji i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
§ 38
1. Zabrania się:
· pożyczek lub zobowiązań z majątku Federacji w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników bądź osób bliskich( pokrewieństwo, powinowactwo)
· wykorzystywania majątku Federacji na rzecz osób wskazanych w pkt. 1 na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, za wyjątkiem sytuacji, w których to wykorzystywanie wynika ze statutowego celu Federacji.
§ 39
Rokiem obrachunkowym i sprawozdawczym Federacji jest rok kalendarzowy.
Rozdział VI
Przepisy końcowe
§ 40
- Uchwałę o zmianie statutu lub rozwiązaniu Federacji podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów, przy obecności, co najmniej polowy osób uprawnionych do głosowania.
- W razie rozwiązania Federacji jej majątek zostanie przekazany na rzecz stowarzyszenia lub organizacji o podobnym charakterze lub rozdysponowany w częściach równym pomiędzy członków niebędących osobami fizycznymi, zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia.